Praktische informatie.

Wij doen er alles aan om jouw studententijd zo rimpelloos mogelijk te laten verlopen. Je huurt een modern en eigentijds ingerichte studentenkamer voorzien van alle gemakken die je je als student kan wensen.

De goeie punten, daar zal je zelf voor moeten zorgen, maar bij Student Home Leuven hoef je je geen zorgen te maken over administratieve opvolging of netheid. Die zit in onze service inbegrepen.

Bij Student Home Leuven ben je als student onder de pannen.

Hoe gaat dat nu, een kot huren?

Bekijk hieronder alvast enkele antwoorden op de vragen die je hoogstwaarschijnlijk hebt.

Wat gebeurt er bij het verlaten van de kamer (einde huur)? Wat dien ik als student zelf te doen?
plaatsbeschrijving checklist

Op het einde van de huurperiode wordt een afspraak gemaakt voor 15 september. Tijdens deze afspraak worden de sleutels overhandigd en wordt een plaatsbeschrijving gemaakt waarbij een aantal elementen van netheid worden gecontroleerd.

Daarom wordt de student gewezen op volgende punten: 

  • LEEFRUIMTE: parket: stofzuigen, afwassen, verwijderen van sporen; vloertegels: stofzuigen en afwassen; plinten: stofzuigen en afwassen.
  • BADKAMER: afwassen en ontkalken wandtegels, kraanwerk, douchescherm, ledigen lavabo- douche syfon, reinigen wc en wc-bril, afwassen spiegel en spiegelkast, uitkuisen ventilatierooster, afwassen siliconennaden en doucheranden; 
  • KOELKAST: uitwassen en ontvriezen van gedeelte met opvang smeltwater; 
  • KEUKEN: afwassen keukentablet, vuur, oven, microgolfoven, dampkap, keukenkasten, uitwassen filters dampkap, handvaten en deuren, wasbak, kraanwerk, tegels of beschermplaat, verlichting, bovenzijde keukenkasten. 
  • MEUBELS: stofzuigen en afwassen van alle meubels aanwezig. Je neemt je eigen meubels terug mee naar huis, zeker je matras niet vergeten.
  • VUILNIS: verwijderen alle eigen meubilair en vuilnis, groot en klein. Er kan, behoudens voorafgaande schriftelijke afspraak, geen meubilair, matrassen of vuilnis van welke aard dan ook worden achtergelaten.
  • OVERIG: afwassen en stof vrij maken van ramen, wassen van de gordijnen (droogkuis indien nodig) venstertabletten, radiatoren, plinten, stopcontacten, lichtarmaturen, deuren, deurklinken, glasplaten aan de ramen, murenbevuiling en verfschade. 

Bij het nalaten van één of meerdere bovenstaande handelingen heeft de verhuurder het recht een forfaitaire kost aan te rekenen nodig om kuis- of herstellingswerken te laten uitvoeren.

Hoe verloopt de toekenning van de kamers/studios?

Elk jaar krijgen de bestaande bewoners de tijd tot begin maart om ons te laten weten of ze blijven in het daaropvolgende academiejaar (in 2022 is dit 11 maart). Als ze blijven, hebben zij uiteraard voorrang. Tot diezelfde datum kunnen ze ons ook laten weten of er broers of zussen een kamer wensen: zij krijgen voorrang bij de toekenning van de kamers.

Na deze periode (in 2021 vanaf 18 maart) worden de studenten op de wachtlijst (dit zijn de studenten die via onze website een contactformulier hebben ingevuld waarin ze hun wensen duidelijk maken) via email gecontacteerd.

Vanaf die dag worden de vrijgekomen kamers publiek gemaakt op de website.

Kandidaten krijgen van ons een voorstel van contract zodra ze via email aangeven welke kamer ze exact willen en ons alle nodige gegevens bezorgen (een copie van IDKaart, emailadres, gsmnr, domicilieadres, gegevens van de ouders/voogd (namen, emailadressen, telnrs)). Ze krijgen dan voor 24 u een optie op deze kamer tot het contract ons ondertekend is bezorgd. De ondertekening van het contract is de enige bevestiging tot het huren van de kamer voor het komende academiejaar.

Welke informatie heeft Student Home Leuven nodig om een huurcontract te kunnen opmaken?

Als je een huurcontract wenst aan te gaan met Student Home Leuven, vragen we je vriendelijk volgende informatie te bezorgen:

van de student:

  • familienaam
  • voornaam
  • geboortedatum
  • geboorteplaats 
  • geboortedatum
  • rijksregisternummer
  • domicilieadres
  • gsmnummer student
  • emailadres student 
  • studierichting
  • copie van voor- en achterzijde geldige identiteitskaart (voor buitenlanders van het internationaal paspoort)
  • rekeningnummer van waarop je de betalingen zal uitvoeren

van de ouders/voogd:

  • familienaam & voornaam 
  • emailadres 
  • gsmnummer


Deze informatie stuur je dan naar kaatje@studenthomeleuven.be 



dank u wel!

Ik wil een kamer huren. Hoe meld ik me aan?

Vul het contactformulier in op deze website: dat zorgt er voor dat je op de mailinglist terecht komt. Deze mailinglist is meteen ook een wachtlijst. Je krijgt een nummer toegekend dat we respecteren bij de toekenning van de kamers.

Let er wel op dat je bij het invullen van het contactformulier aanvinkt dat we je MOGEN contacteren. De GDPR wetgeving verplicht ons immers een actieve instemming te hebben van de geadresseerde vooraleer we emails mogen sturen met betrekking tot vrijgekomen kamers. 

Kan ik online al een studentenkamer reserveren?

Neen, we reserveren geen kamers of kennen geen opties toe. Je kan een kot alleen maar huren bij het ondertekenen van een contract. Heb je een bepaalde kamer op het oog? Laat je gegevens bij ons achter, dan contacteren we je voor de start van de verhuur.

Hoe lang loopt mijn huurcontract?

Het huurcontract loopt over 12 maanden met start en einde half september.

Wordt mijn huurcontract automatisch verlengd?

Neen, wij zullen een huurcontract nooit automatisch of stilzwijgend verlengen. Als bewoner geniet je voor jouw kamer wel de voorkeur op nieuwe studenten. Wil je jouw kot volgend academiejaar graag opnieuw huren, meld je dit voor 15 maart van het lopende academiejaar.

Stel dat ik mijn studies vroegtijdig stopzet, wat dan met het huurcontract?

Het huurcontract blijft 12 maanden lopen, maar je kan jouw kamer wel onderverhuren volgens de regels van KULeuven.

Meer informatie kan je vinden via: https://www.kuleuven.be/studen...

Moet ik zelf een verzekering afsluiten voor mijn studentenkamer?

Dit kan je doen wanneer je jouw inboedel wil verzekeren. De brandverzekering is inbegrepen in de huurprijs.

Wanneer ontvang ik mijn sleutels?

Vanaf 15 september kan je de kamer betrekken. Op dat moment ontvang je één set sleutels die je toegang geven tot het gebouw en jouw kamer.

Welke kosten zijn niet inbegrepen in de huurprijs?

Naast de maandelijkse huur betaal je je eigen verbruik van nutsvoorzieningen (water, electriciteit, verwarming) en jouw deel van het gemeenschappelijke verbruik aan water, electriciteit en verwarming. 

Alle andere kosten zoals verzekeringen, internet, reiniging gemeenschappelijke delen (keuken, douches, gangen), vuilniszakken, veiligheidsinspecties, jaarlijkse reiniging van de ramen,.... zitten vervat in de huurprijs. De huurprijs wordt voor 12 maanden aangerekend jaarlijks startend op 15 september.

Wat met de kosten van de nutsvoorzieningen?

Elektriciteit, verwarming en water zijn niet inbegrepen in de huurprijs. 

De nutsvoorzieningen betreffen het individueel verbruik van koud en warm water, elektriciteitsverbruik en de verwarming. De nutsvoorzieningen worden op het einde van de overeenkomst afgerekend op basis van de individuele meters en het geijkte digitale meterplatform. De individuele meters worden opgenomen bij het begin en het einde van de overeenkomst en verrekend met toepasselijke eenheidsprijs voor de voorliggende nutsvoorziening. 

Gezien onze gebouwen een gunstig EPC certificaat hebben, heeft dit een gunstig effect op het verbruik van de verwarming.

De kosten gelinkt aan de keuken (verwarming en electriciteit) worden verdeeld over de huurders van kamers (dus niet aan de huurders van studios daar zij verondersteld worden te eten in hun studio).

We rekenen doorheen de 12 maanden van het huurcontract een maandelijkse provisie van 45 euro die uiteraard wordt verrekend bij de jaarafrekening.

Let ook op dat als je zou opteren in een periode van (semi-)lockdown om meer thuis te verblijven, je dan best je persoonlijke thermostaatkraan op je radiator dichtdraait want anders blijf je verwarmen. Het is ook aan te raden om je persoonlijke koelkast uit de zetten bij langdurigere afwezigheid.

Hoeveel bedraagt de waarborg?

De waarborg bedraagt twee maanden huur. Bij afloop van het huurcontract betalen we deze terug na controle van je kamer en het opmaken van de afrekening.

Mag ik mijn studentenkamer onderverhuren?

We laten toe dat je je kamer onderverhuurt rekening houdend met de reglementering van de KULeuven.

Wanneer je je kot een aantal maanden van de huurperiode niet nodig hebt, kun je je kot onderverhuren aan een andere student. Als oorspronkelijke huurder blijf je aansprakelijk voor de contractuele verplichting. 

Het antwoord op je vraag niet gevonden?

Bekijk dan ook even de algemene veelgestelde vragen. Of neem gerust contact met ons op.